کد مطلب:227804 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

از مدینه تا مرو
مأمون برای بهره برداری های سیاسی و راضی ساختن علویان،



[ صفحه 44]



تصمیم گرفت امام رضا علیه السلام را به مرو بیاورد و چنان وانمود كند كه دوستدار علویان و امام علیه السلام است. مأمون در تظاهر خود چنان ماهرانه عمل می كرد كه گاهی برخی از شیعیان پاك نهاد نیز فریب می خوردند؛ به همین جهت امام رضا علیه السلام به برخی از یاران خود كه ممكن بود تحت تأثیر تظاهر و ریاكاری مأمون قرار گیرند، می فرمودند:

به گفتار او مغرور نشوید و فریب نخورید. سوگند به خدا، كسی جز مأمون قاتل من نخواهد بود، اما من ناگزیرم شكیبایی ورزم تا وقت آن برسد. [1] .

«رجاء بن ابی ضحاك»، فرستاده ی مخصوص مأمون، می گوید: مأمون مرا مأمور كرد به مدینه بروم و علی بن موسی الرضا علیه السلام را حركت دهم و دستور داد روز و شب مراقب او باشم و محافظت او را به دیگری وانگذارم. من بر حسب فرمان مأمون همراه آن حضرت بودم سوگند به خدا هیچ كس را از حضرت در پیشگاه خدا پرهیزگارتر و بیمناك تر نیافتم. [2] .

و نیز می گوید: از مدینه تا مرو به هیچ شهری در نیامدیم، جز آن كه مردم آن شهر به خدمتش شتافتند و از مسایل دینی پرسش می كردند و آن حضرت پاسخ كافی می داد و برای آنان به استناد از پدران گرامی اش تا پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار حدیث می فرمود. [3] .



[ صفحه 45]




[1] همان، ص 189.

[2] همان، ص 91.

[3] عيون اخبار الرضا، ج 2، صص 182 - 181.